Ravinto ja lisäravinteet

Hyvä luonnollinen ravinto ja usein myös ravintolisät ovat kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavalle potilaalle tärkeitä. Näillä luontaisilla tukihoidoilla pyritään ravitsemaan soluja, korjaamaan soluvaurioita ja pysäyttämään autoimmuunireaktioita. Jos hoidot aloitetaan ajoissa, voidaan lievä kilpirauhasen vajaatoiminta mahdollisesti korjata normaaliksi ilman varsinaisia lääkkeitä.

Ruokavaliossa kannattaa, erityisesti ensimmäisen kuukauden ajan, suosia runsaasti raakaravintoa: marjoja, hedelmiä, vihanneksia ja vihreää salaattia, proteiinilähteitä kuitenkaan unohtamatta mm. kilpirauhaselle tärkeän tyrosiini-aminohapon saamiseksi. Hyvä proteiinilähde on kala, rasvaisesta kalasta saa myös paljon välttämättömiä omega-3-rasvahappoja. Siemenmaidot, pähkinät ja mantelit sisältävät myös proteiinia ja hyvää rasvaa ja ovat ravitsevia. Maitotuotteet, erityisesti hapanmaitotuotteet, vähärasvainen juusto ja kananmuna ovat yleensä suositeltavia ja ne ovat myös tärkeitä jodin lähteitä Suomessa. Merilevää voi hypotyreoosipotilas käyttää, mutta maltillisesti. Kilpirauhanen tarvitsee jodia, mutta kohtuudella. Optimaalinen jodin saanti on 150-200 mikrogrammaa/vrk. Suoliston kunnosta tulee huolehtia mm. syömällä riittävästi kuitua ja useat hyötyvät myös maitohappobakteereista eli probiooteista. Gluteeniton ruokavalio voi joillekin olla hyödyksi. Keliakia ja kilpirauhashäiriö voi esiintyä samanaikaisesti. Täysjyväviljoja kannattaa suosia.

Kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastava potilas tarvitsee yleensä myös ravintolisiä. Useilla hypotyreoosipotilailla on seleenin puute. Seleeniä tarvitaan T4-hormonin muuttumisessa T3-hormoniksi ja se voi vähentää kilpirauhasvasta-aineita. Sinkki, E-vitamiini, A-vitamiini sekä B-vitamiinit vaikuttavat kilpirauhashormonien muodostumiseen, myös näistä voi olla useimmille hyötyä. D-vitamiini on suomalaisille välttämätön ravintolisä talvisaikana, se näyttää muiden ravintotekijöiden kanssa vähentävän autovasta-aineiden muodostusta ja autoimmuunitauteja. Asiantuntijat suosittelevat D-vitamiinia aikuisille talvisaikaan jopa 50- 75 mikrogrammaa/vrk. C-vitamiini on monille tarpeen, se vaikuttaa mm. immuunipuolustukseen ja stressihormonien tuotantoon, sitä voi ottaa esim. 500 mg 2-4 kertaa päivässä. Hyvin suuria määriä C-vitamiinia ei pidä ottaa, koska ne voivat vaikuttaa kilpirauhashormonituotantoon. Omega-3-rasvahapot ovat välttämättömiä kilpirauhasen normaalitoiminnalle. Magnesium- ja kalsiumlisät ovat usein tarpeen. Krooninen stressi vähentää magnesiumia kehossa ja tämä huonontaa kykyä rentoutua ja nukkua syvästi.

Lähde

45 thoughts on “Ravinto ja lisäravinteet

  1. Hei, mitä pitää siis syödä että ravinnolla saisi lievän vajaatoiminnan hoidettua? Itse kärsinyt oireista kohta 5 v, Tsh 4,4 (0,3-4,2) t4v 15,8 (11-22)…mieluummin yrittäisin ruokavaliolla hoitaa kuin lääkkeellä jota ilman ei pärjää jos sen kerran alottaa..

  2. mä aloin hiljattain syömään tuota L-tyrosinea ja olen yllättynyt sen vaikutuksesta.
    Ennenkuin sain lääkäriltä kilpparin vajaatoimintaan lääkkeen, kärsin mm. päänsärystä. Lääkkeen saannin myötä se poistui. Mutta pikkuhiljaa särky tuli takaisin labra-arvojen huononemisen myötä. Siispä lisäsin aina annostusta.
    Nyt syksyllä kokeissa arvot oli melkein mittaamattomissa joten annostusta piti vähentää ja tietenkin päänsärky palasi.
    N. kk sitten luin jostain tyosta l-tyrosinesta ja päätin kokeilla. Parin päivän jälkeen päänsärky katosi.
    Kokeilin taas jättää sen pois ja särky palasi. Tuo l-tyrosine jollain tavoin vaikuttaa nuppiin.
    Mitään “oireita” tuosta en ole huomannut joten jatkan sen ottamista.

  3. Nyt löydetty että lehmänmaito 90 prosenttisesti syy kilpirauhasen vajaatoimintaan maidossa olevan pikkuriikkisen …jonkun globuliinin takia, myös vuohi ja sitten lammas saattavat joillekin, koska niissäkin vähäisiä määriä. Mulla tutkitaan ja seurataan vasta-aineita, lehmänmaidon pikkutarkka poistaminen ruokavaliosta helpotti jo oloa ja osa arvoista palautui normaaleiksi tai hävisi, nyt ollut vuohenmaitokin pois ja lammas enää jäljellä. Menossa kohta seurantaan että saadaanko vihdoin nollatulos.

    Maidon poiston yhteydessä myös d.vitamiiniarvot ja jotenkin kilpirauhasreseptorien kunto tutkittiin. Lekuri sanoi että jos reseptorit huonos kunnos, niin ihan sma miten paljon kiskon kilpirauhaslääkkeitä, ne eivät imeydy kehoon. Mulla oli osin tuhoutuneet, ja d.vitamiiniarvot 82 vaikka syönyt joka päivä 25-50ug kalaöljyssä jossa vain imeytyy minulla. Lekuri sanoi että nyt rupeat 200ug päivässä, veriarvojen oltava min 100 että elimistö pystyy korjaamaan kudostaan ja nostamaan immuunivastetta. Rupesin syömään bioteekin Super 50 ug kun edullisinta. Alussa olin jotenkin herkkä, itketti helposti ym mutta meni ohi. Maidon poisto ja d.vitamiini teki kuukaudessa sen että flunssat loppui kuin seinään, smoin jatkuva paha naaman tukkoisuus ja piskiontelotulehdukset.

    Minulla hoitina ollut jo 2v Liothyronin ja otan yhden tabun päivässä 4 osassa neljä kertaa 4 tunnin välein. Pureskelen suussa ja imeytän sieltä.

    Olen 4kymppunen nainen ja olin 2vuotta sitten täysi ihmisraunio. Alkuun pääsin Antioksidanttiklinikan tutkimuksilla ja palautuksella, sitten jäi olo kellumaan toimintakuntoisena jo jotenkin mutta väsytti aina ja sairastelin jatkuvasti. Tämä maidon poisto ollut kaikkein selvästi muutosta tuova terveyteen d.vitamiinin kanssa. Samoin raakaravinnon huomattava lisääminen ruokavalioon. Kun d.vitamiini nousi labroissa 124 niin rupesin Solgarin L- tyrosiinia ottamaan aamuisin Lion jälkeen Solgarin Kelpin ja Siberian ginsengin kanssa. Kuukaudessa tuli muutos aivokoppaan, kognittiiviset toiminnot terävöityi. Entinen semmonen aivosumu, pitäs tehdä…pitäs aloittaa…hirveä sählääminen ja säätäminen…paniikkikohtaukset kun ei jaksanut ajoissa aloittaa ja sitten kiire mutta ei selkeää toimintaa aivoissa et lamaantuu entisestään…. loppivat. Tai selkeästi tulevat enää harvemmin jonkin stressiajanjakson aikaan. Nyt kun mietin että tuo pitäs tehdä, teen. Kykenen suunnittelemasn ja sitten tekemään ja toteuttamaan. Sählääminen ja säätäminen vähentyneet. Muisti parantunut. Töissä pystynyt siirtymään muutamas kuukaudes vaativampiin tehtäviin kun pääkoppa palautuu. En usko että tämä olisi onnistunut ilman d.vitamiinia ja imeytymisen paranemista.

    Lekuri ei tiedä tästä viimeisestä kokeilustani mitään, koska vaikka hyvä niin perinteinen lääkäri kuitenkin. Se oli hyötyä että sanoi että tyroksiini ei imeydy, turha syödä. Ja että tyroksiinin pitäisi muuttua terveessä kehossa siksi hormoniksi mitä syön Liosta, joten ei haittaa vaikken pysty sitä käyttämään. Jäi kuitenkin harmittaan että lähdin etsimään vaihtoehtoja kuten hormonin esiasteita. Hän sitten homokysteiiniarvoista seuraa onko mun lääkitys tasapainossa. On ollut joten ei kokeilusta haittaa ollut.

    Ei kannata tuota homokysteiinia vielä sit kysellä koska hän vasta syventämäs omaa tutkimustaan ja tuomas tätä tietoa Suomeen. Jos lääkäriäsi kiinnostaa tämä asia, niin hän voi mennä lääkäreiden julkaisutietokantaan ja ottaa: Diekman MJ Clin Endocrinol 2001 54, 197-204. Siellä kerrotaan että miten voi nähdä kilpirauhashormonitasapainon luotettavasti verestä molempien päähormonien tuotannon suhteen.

    Oma lääkärini on tosi hyvä, hän pystyi porsaanreiät Antioksidanttiklinikan tutkimuksis näkemään ja selittään maalaisjärjellä. Esim. RT3-dominanssi ei ole oikea diagnoosi, se on mittayksikköjen sekaannus kuten desilitroja ja centtimetrejä sekoteltas, ja Liothyronin väärinkäytettynä suurina annoksina kuten “clearingissa” tehdään, johtaa sydänkohtaukseen. Itse olen sen kokeillut ja kokenut, mutta onneksi heti tajusin että että nyt ottaa sydämestä ja ei käynyt mitenkään. Ja rupesin tutkimaan lisää. Ja etsimään lisää. Ja kehoa kuunnellen vein oikealle tasolle, jota nykyinen lääkärini kiitteli.

    Oma tutkimukseni ollut kallista lystiä, ja ei vieläkään tasoittunut. Maito tuhonnut minut tosi pahasti ja en ole siis hyvä esimerkki että tee näin, joten en viitsi kaikkia mutkia rutkimusmatkaltani kertoa.

    Ruokavaliosta että maito on tosi pahasta, kilpirauhasen toimintahäiriöiden lisäksi voi aiheuttaa vilja-allergian, keuhkoveritulppia, diabetasta (mulla oli jo melkein puhjennut sekin) ja poskiontelotulehdusta, päänsärkyjä jopa migreeniä. Suoliston toimintahäiriöitä. Yleensä, muten munullakin perinteiset vilja- ja maitosllergiatestit näyttävät negatiivista.

    Näin tutkimustulokset että kaikki aspartaamituotteet ym light-makeutusaineet saavat kilpirauhasen sekaisin, aineenvaihdunta hidastuu ja sitä myötä esim Jenkeissä yksi liikalihavuuden syy. Aspartaami myös löydetty vaikeiden migreenikohtausten syyksi ja erityisesti mansikan kanssa. Arvaatte varmaan että migreeni minulla myös ollut muutaman vuoden seuralainen ja siksi lentää nyt hemmettiin ruokavaliostani kun otin sen sokeria välttääkseni mukaan. Kilpirauhaselle sokeri on siis myrkkyä myös. Koska minulla osin tuhoutunut kilpirauhanen, ja joudun loppuelämän syömään lääkettä (näillä näkymin) minua on kehotettu poistamaan ruokavaliosta maito, viljat, sokeri, soija, kaalikasvit, palkokasvit, keinomakeutusaineet, lisäainepommit. Muista syistä mansikka, viinirypäleet, limetuotteet, appelsiinituotteet, äyriäiset, pähkinät, possu. Ai mitäkö jää? Muu liha, kala, kana, kananmuna, manteli, lampaan ja puhvelinmaito, kookostuotteet eli maidot ja kermat, vihannekset, juurekset, vähäsokeriset hdelmät, tosi sokeriset pieninä määrinä kuten banaani, kuivatut viikunat ja tastelit, kookossokeri leivontaa, perunaa ja valkoista riisiä kohtuullisesti. Käytän leivontaan riisi-, manteli- ja perunajauhoa. Psylliumia ja ksantaania.

    En tiedä miten pitkälle nousen, lääkäri ei uskalla luvata mutta joka tapauksessa montun pohja on nyt löydetty ja sieltä kiipeän niin korkealle kuin kykenen. Minulla on oma tavoite että 5 vuoden päästä ehkä löytänyt sen oman korkeimman lakiipsteeni terveydelle jota jään ylläpitämään. Ja tavoite että oppinut uuden tavan elää, ja syödä kun rajausta rajauksen päälle tullut ja sopeutuminen vielä kesken.

    1. Eikö raakamaidon pitäisi soveltua.homogenointi kai pahin, mikä aiheuttaa ongelmia.itse syön thyroxinia, syönyt n 10v ja stressin myötä tuli ns paniikinkaltaiset oireet ja ahdistus, joista en koskaan aiemmin ole kärsinyt..oli pelottavaa.aloin myös tutkia itse asioita, koska yhdistin sen vahvasti kilpirauhaseen ja lisämunuaiseen.söin l-tyrosinia,metavittia,groselleroa,seleeniä ja jodia mm.pikkuhiljaa tilanne alkoi korjaantua, nyt kuitenkin halusin itseltäni katsottavan myös kortisolit ja kilpirauhaspaneelin. Hirveän monenlaisia oireita voi olla näinkin pienellä rauhasella.itse koitan jättää gluteenin pois, silloin vointini on selkeästi parempi.

    2. Kiitos kirjoituksestasi, voisitko kertoa tai kommentoida lisää, ihan mitä tahansa kokemuksia ja fiiliksiä, sain tosi mielettömästi tsemppiä ja elämäniloa / vertaistukea☺️??

  4. voiko käyttää COGOVI SPIRULINA jauhetta kun on kilpirauhasen vajaatoiminta ja syön tydoksinia
    tiedosta kiitollinen

  5. Hei! Tämähän varsin mielenkiintoinen keskustelu! Minulla kilpirauhanen suuren tuntuinen, ultrattiin, on kuulemma ok. TV4, tsh ok ja S -TPOAb oli juuri rajoissa ei sen 35. Trombosyytit koholla vain. Olen itse kuitenkin sitä mieltä, että jokin mättää jossain ja pahasti. Minulla on riskitekijöitä kilpirauhasen vajaatoimintaan.

    Otin käyttöön hyvin pienen annoksen merilevää, seleeniä, ja kookosöljyä. Tunnen vointini paremmaksi.
    Vähensin ruokavaliostani reilulla kädellä sokeria ja valkoisia jauhoja ynnä muuta mössöä.
    syön monivitamiinia ja kalkkitabletteja.
    C-vitamiinilisä menee myös.
    Syön nyt paljon marjoja ja hedelmiä. Puuroa menee paljon. Paino ei tipu, mutta jaksan paremmin.

    Antakaapa vinkkejä mitä teen vielä, TV-3 ei kuulemma tarvitse ottaa kun arvot on rajoissa… Täällä lapissa ei ole erikoisklinikoita.

    Olen aika hukassa..

  6. Paras lääke minulle on pitkä uni. Se on kyllä harvinaista herkkua kun nivelkivut herättävät viimeistään 4 tunnin päästä. Olen opetellut uuden asian. Pitää jättää itselle aikaa levätä, että jaksaa vaikka joutuukin sen päiväunen nukkumaan jos ei yöllä ole nukkunut.Se oli viisaan lääkärin neuvo.Jos eivät ystävät sitä ymmärrä herää kysymys: Ovatko he sittenkään ystäviä? Eilen nukuin pitkästä aikaa kunnolla ja sain kodinkin siivottua sen jälkeen perusteellisesti kun sain olla omassa rauhassa ilman vaatimuksia,että pitäisi seurustella vieraiden kanssa.Sain jopa suupieleni nousemaan jonkinlaiseen virneeseen oivaltaessani että tulosta on saatu.Mutta viime yö menikin sitten valvoessa ja teräsnaisesta ei ollut jäljellä hitustakaan.Kaurapuuro ehkä auttaisi koska se on vatsan ystävä,mutta en vaan tunne nälkää.Olen siihenkin ystävään kyllä joskus tutustunut.(siihen kaurapuuroon).

  7. Minulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta vasta nyt koska kaikki oireeni viittasivat siihen.Aikaisemmin on hoidettu työuupumuksena ja masennuksena.Nivelpsoriaksena on hoidettu myös nivelten turvotuksia joihin olen saanut kortisonipstoksia terveysasemalla ja allergiasairaalassa todettu jo nuorena ihopsoriasis.Kilpirauhasen vajaatoimintaan kuuluu myös nivelkivut ja ihon kuivuus,hilseily ja halkeilu.Myös nivelten turvotus.Mietinkin nyt että onkohan nämä kaikki edelliset sairaudet johtuneetkin kilpirauhasen vajaatoiminnasta jota ei ole aikaisemmin tutkittu. Tänään aloitin Thyroksin lääkityksen ja toivon että painajaisunimainen uupumus alkaa helpottaa.

  8. Olen 41 vuotias nainen. Minulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta, hypotyreoosi, 10-vuotiaana. taudin puhkeaminen johtui jostain tulehduksesta. Olin todella väsynyt ja ruoka ei maistunut. Äitini huomasi kaulassani muhkuran kun venyttelin päätä taaksepäin. Sitten mentiin kiireesti lääkäriin. Ensin lääkäri epäili struumaa mutta kun muhkura alkoi pienentyä kilpirauhaslääkityksellä niin diagnoosi olikin kilpirauhasen vajaatoiminta ja siitä aiheutunut rauhasen laajentuminen. Rauhanen kutistui normaalin kokoiseksi. 30 vuotta olen jaksanut mennä ja touhuta jotenkuten. Thyroxinia olen syönyt 31 vuotta 1-1,5 tablettia/vrk. Olen tehnyt fyysisesti melko raskasta työtä, synnyttänyt viisi lasta ja hoitanut heidät kotona “työn ohessa”. Raskausajatkin sujuivat normaalisti lukuunottamatta viimeistä raskautta joka oli todella uuvuttava. Tunsin jo alkuraskauden aikana että voimat hupenevat oudosti. Kilpirauhasarvot olivat kuitenkin aina normaalit. Lapsi ei kasvanut normaalisti kohdussa mutta syytä siihen ei löytynyt ultrassa eikä verikokeissa. Synnytys käynnistettiin hiukan etuajassa mutta lopulta lapsi syntyi hätäsektiolla koska synnytyskanavat eivät auenneet. Lapsi oli sininen eikä hengittänyt mutta pulssi tuntui heikosti. Hänet saatiin elvytettyä ja nyt hän on täysin terve 6-vuotias. Istukasta löytyi syy heikolle kasvulle. Napanuora oli kalvokiinnityksellä kiinni hevosenkengän muotoisessa istukassa. Eli heikolla ravinnolla oli oltu masussa mutta onneksi energia oli riittänyt kuitenkin tärkeimpien eli aivojen ja sydämen kehitykselle.
    Edellisistä raskauksista palauduin todella nopeasti, harrastin paljon liikuntaa ja olo tuntui suht hyvältä. Olin suorastaan huippukunnossa. Liikakiloja minulla ei ole ollut koskaan paitsi raskauksien aikana tulleet “normaalit lisäkilot” jotka ovat hävinneet kohisten ilman laihdutuskuureja. Ongelmani onkin aina ollut ennemminkin kilojen säilyttäminen kuin niiden pudottaminen. Nuorimman lapsen syntymän jälkeen en ole enää palautunut entiselleni. Kun aloitan liikuntaharrastuksen, energia riittää noin viikon, ja olen innoissani kun jaksan mennä. Lenkin jälkeen on hyvä olo kunnes tulee taas se päivä kun tuntuu että koko kroppa romahtaa. Tuntuu kuin olisi ylikunnossa tai jotain. Palutuminen ei tapahdu normaalisti. Aineenvaihdunta tuntuu olevan täysin sekaisin. Ruoka ei “etene” suolistossa tai sitten on jatkuvasti ripulia. Vatsaa turvottaa ja närästää. Yöllä nukkuminen on jatkuvaa heräilemistä. Ilman melatoniinia (5 mg/vrk) en ole nukkunut 1.5 vuoteen. Yleensä se tehoaa mutta ei aina sekään. Usein tulee heikottava olo, kädet tärisevät, hengästyttää, ajatus ei kulje, palentaa, väsyttää yms. Lihakset menevät heti hapoille kun yritän vähän liikkua vaikka olisin tankannut miten ennen lenkkiä ja palautellut ja venytellyt monta päivää. Voihan olla että ikäkin jo vähän vaikuttaa mutta mielestäni tämän ikäisen pitäisi kyllä vielä pystyä liikkumaan suht aktiivisesti. Nuorempana huomasin että olo pysyi hyvänä kun fyysinen rasitus ja ravinto pysyivät samanlaisina päivästä toiseen. Fyysisen rasituksen muutos, lisäys tai vähennys, sekä muutos ruokailurytmissä aiheuttivat ongelmia mm. aineenvaihduntaan ja vireystilaan. Takaisin normaaliin olotilaan paluuseen saatoi mennä useita päiviä. Nykyisin ei vaan meinaa löytyä balanssia millään. Aina reistaa jokin kohta. Vatsa ei toimi ja on tukala olo, hengästyttää levossakin, väsyttää aivan sairaasti, lihakset on väsyneen oloiset, kaikki jutut maan ja taivaan välillä ärsyttää. Se ettei pysty liikkumaan tarpeeksi ja pitämään itseään hyvässä kunnossa aiheuttaa henkistä huonoa oloa ja alakuloisuutta. Lääkärit eivät ota kantaa kun veriarvot ovat loistavat. Ei kuulemma voi olla mitään kovin vakavaa. Yleensä tarjotaan lääkkeitä närästykseen, liikahappoisuuteen ja masennukseen.
    Onneksi suomalaisilla on paljon sisua ja sillä minäkin menen vaikka ei oikein muuten pystyisikään. Lähimmäiset eivät vaan aina oikein jaksa ymmärtää näitä minun “oikkuja”. Kun välillä on vatsa kunnossa ja hyvä olla ja seuraavana päivänä ei saata olla enää oikein mikään hyvin. Yritän olla jatkuvasti raportoimatta omasta olostani mutta yksinkään ei jaksa jatkuvasti asioita pyöritellä mielessä. Jotenkin sitä välillä haluaa vähän kertoa aviomiehellekin jos ei ole hyvä olo, kun onhan se luvannut olla rinnalla vastamäessäkin. Mieheni vain useasti kuittaa kertomukseni sillä että nehän johtuvat siitä kilpirauhasesta.
    Nyt kun olen lukenut toisten kokemuksia aiheesta niin ehkä tämä kaikki todellakin johtuu siitä kilpirauhasesta.

    1. Oletko tutustunut fibromyalgiaan. Itselläni on kilpirauhasen vajaatoimintaa sekä diagnosoitu fibromyalgia. Oireet ovat hyvinkin samankaltaisia. Tsemppiä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.