Keliakia ja vajaatoiminta

Olen sairastanut keliakiaa 20v. tämäkin on sukurasite ihan niinkuin kilpirauhasen vajaatoimintakin.
Jopa minulta kesti hetken aikaa ymmärtää että keliakiakin on autoimmuunisairaus, niinkuin usein kilpirauhasen vajaatoiminnan aiheuttava autoimmuunitulehdus (autoimmuunityreoidiitti).

Alettuani perehtyä asiaan, huomasin kuinka monta sairautta on kytköksissä toisiinsa.

Kilpirauhasen vajaatoiminta lisää riskiä sairastua keliakiaan 2-4%.

Muista liitännäissairauksista voit lukea täältä.

Keliakian ainoa hoitokeinohan on gluteiiniton ruokavalio, karsia kaikki kotimaiset viljat pois ruokavaliosta.

v. 2006 antamassa haastattelussa professori Markku Mäki joka on kirjoittanut Keliakia-kirjan, sanoi keliakin toteamisesta näin:

Myös suoliston ulkopuoliset oireet kuten luukato, osteoporoosi tai liitännäissairaudet, esimerkiksi kilpirauhasen vajaatoiminta, johtavat usein diagnoosiin.

Moni kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastava noudattaa vähähiilihydraattista ruokavaliota.
 
Miksi?
 
Luultavasti siksi että vajaatoiminta hidastaa aineenvaihduntaa ja hiilihydraatit kertyvät helposti vyötärölle, näin ainakin on minun kohdallani. Monet ovat todenneen VHH ruokavalion parhaaksi valinnaksi heille, hiilihydraatit jota syödään koostuu kasviksista,hedelmistä ja täysjyvätuotteista.
Iloinen uutinen on se että nykyään kaupassa on myytävänä karppileipää, (perheleipureiden Karppileipä) joka sisältää enemmän proteiini ja vain 3g hiilihydraattia/ viipale. Leipähän on monelle se kompastuskivi josta ei voi luopua, se on niin helppo syödä kiireessä. HUOM! Karppileipä ei ole gluteiiniton joten se ei sovi keliaakikoille.

Keliaakikko taas voi helposti leipoa itse proteiinipitoisempaa leipää, lisäämällä joukkoo esim. raejuustoa, porkkanaa ja minimoimalla jauhojen käytön. siemenet sisältävät runsaasti proteiinia (7-18%) joten niitä kannattaa myös käyttää.

Jätä kommentti