Ravinto ja lisäravinteet

Hyvä luonnollinen ravinto ja usein myös ravintolisät ovat kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavalle potilaalle tärkeitä. Näillä luontaisilla tukihoidoilla pyritään ravitsemaan soluja, korjaamaan soluvaurioita ja pysäyttämään autoimmuunireaktioita. Jos hoidot aloitetaan ajoissa, voidaan lievä kilpirauhasen vajaatoiminta mahdollisesti korjata normaaliksi ilman varsinaisia lääkkeitä.

Ruokavaliossa kannattaa, erityisesti ensimmäisen kuukauden ajan, suosia runsaasti raakaravintoa: marjoja, hedelmiä, vihanneksia ja vihreää salaattia, proteiinilähteitä kuitenkaan unohtamatta mm. kilpirauhaselle tärkeän tyrosiini-aminohapon saamiseksi. Hyvä proteiinilähde on kala, rasvaisesta kalasta saa myös paljon välttämättömiä omega-3-rasvahappoja. Siemenmaidot, pähkinät ja mantelit sisältävät myös proteiinia ja hyvää rasvaa ja ovat ravitsevia. Maitotuotteet, erityisesti hapanmaitotuotteet, vähärasvainen juusto ja kananmuna ovat yleensä suositeltavia ja ne ovat myös tärkeitä jodin lähteitä Suomessa. Merilevää voi hypotyreoosipotilas käyttää, mutta maltillisesti. Kilpirauhanen tarvitsee jodia, mutta kohtuudella. Optimaalinen jodin saanti on 150-200 mikrogrammaa/vrk. Suoliston kunnosta tulee huolehtia mm. syömällä riittävästi kuitua ja useat hyötyvät myös maitohappobakteereista eli probiooteista. Gluteeniton ruokavalio voi joillekin olla hyödyksi. Keliakia ja kilpirauhashäiriö voi esiintyä samanaikaisesti. Täysjyväviljoja kannattaa suosia.

Kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastava potilas tarvitsee yleensä myös ravintolisiä. Useilla hypotyreoosipotilailla on seleenin puute. Seleeniä tarvitaan T4-hormonin muuttumisessa T3-hormoniksi ja se voi vähentää kilpirauhasvasta-aineita. Sinkki, E-vitamiini, A-vitamiini sekä B-vitamiinit vaikuttavat kilpirauhashormonien muodostumiseen, myös näistä voi olla useimmille hyötyä. D-vitamiini on suomalaisille välttämätön ravintolisä talvisaikana, se näyttää muiden ravintotekijöiden kanssa vähentävän autovasta-aineiden muodostusta ja autoimmuunitauteja. Asiantuntijat suosittelevat D-vitamiinia aikuisille talvisaikaan jopa 50- 75 mikrogrammaa/vrk. C-vitamiini on monille tarpeen, se vaikuttaa mm. immuunipuolustukseen ja stressihormonien tuotantoon, sitä voi ottaa esim. 500 mg 2-4 kertaa päivässä. Hyvin suuria määriä C-vitamiinia ei pidä ottaa, koska ne voivat vaikuttaa kilpirauhashormonituotantoon. Omega-3-rasvahapot ovat välttämättömiä kilpirauhasen normaalitoiminnalle. Magnesium- ja kalsiumlisät ovat usein tarpeen. Krooninen stressi vähentää magnesiumia kehossa ja tämä huonontaa kykyä rentoutua ja nukkua syvästi.

Lähde

45 thoughts on “Ravinto ja lisäravinteet

  1. Ostin Bioteekin luomu-merilevä-rouhetta jossa lukee pienellä präntillä, että ei suositella kilpirauhashäiriöistä kärsiville. Miksi siinä lukee niin? Uskallanko käyttää tuotetta? kärsin vajaatoiminnasta ja epäilen myös jodin puutetta itselläni.

    1. tyroxin lääkityksellä oleva ei saa käyttää jodi valmisteita eikä vitamiineja joissa on jodia.

  2. Tietääkö kukaan kenen puoleen pitäisi kääntyä, kun on kyse lapsesta? Alaan erikoistuneet lääkärit ottavat vain 15-vuotta täyttäneitä eivätkä lastenlääkärit ota asiakseen. On kuulemma erittäin harvinaista 11-vuotiaalla, vaikka kaikki oireet viittaavat vajaatoimintaan. 🙁

    1. Mun 2004 syntyneellä diagnosoitiin keväällä vajaatoiminta, ihan tk:ssa ja sieltä lähete lastenpolille..kyllä tk:ssa pitää verikokeet ottaa.

  3. Miten tuo ruokavalio vaikuttaa jos kilpirauhasongelmat ovatkin aivolisäkeperäisiä?

    1. Eipä ruokavalio silloin taida korjata arvota,mutta voi auttaa ravinteiden imeytymiseen.

  4. Mites sitten tuo tyrosiini aminohappo? kannattaisiko sitä syödä purkista?

  5. Kun täällä palstalla näitä tarinoita lukee, niin ei voi muuta kuin ihmetellä kilpirauhaspotilaan hoitoa. Me elämme kuiten vuotta 2014 ja näyttää, että aivan samojen asioiden kanssa juodumme vuodesta toiseen kamppailemaan. Lääkärit tuijottavat vain viitearvoja, potilas voi huonosti, elämänlaatu kärsii, sairauspoissaoloja jne. Toivottavasti ylen esittämä keskusteluohjelma toi tietoisuuteen, miten vaikeaa on saada vaivoihin hoitoa, ja oikeanlaista. Kun minun vajaatoimintani alkoi, palelin, sain verenpainelääkkeitä – nostavat lääkärin mukaan ruumiin lämpöä ( verenpaineeni on ollut aina alhainen) ja järkyttävän päänsäryn, tottakai, kun verenpaine aleni entisestään. Seuraavaksi olinkin sitten masentunut, ja sain masennusölääkkeet ( joita kyllä muuten saa tosi helposti), mutta kilpirauhaslääkityksen kohdalleen laittaminen onkin sitten lääkäreille tähtitiedettä….

  6. Viestiketjun alussa kerrottiin näin: “jos hoidot aloitetaan ajoissa, voidaan lievä kilpirauhasen vajaatoiminta mahdollisesti korjata normaaliksi ilman varsinaisia lääkkeitä”.
    Labrat tsh 2.9 ja t4 12.5, jolla sain koelääkityksen. Käsittääkseni minulla on “lievä” vajari.
    Miten minun tulisi toimia halutessani kokeilla jospa saisin kilpirauhaseni kuntoon ruokavaliolla? Lopetanko thyroksinin syönnin?

    1. kyllä. jos kilpirauhanen halutaan herättää ravinnolla taas toimintaan, tulee purkista otettava hormoni jättää käytöstä pois. thyroxin kuitenkin vaikuttaa aivolisäkkeeseen sekä kilpirauhaseen.

      1. Ok. Kiitos tiedosta.
        Onko kukaan todistettavasti pystynyt parantumaan lievästä vajaatoiminnasta ruokavalion avulla? Minkälaiset kilpirauhasarvot olivat ennen ja jälkeen?

  7. Mulla maitoallergia on aiheuttanut kilpirauhasen vajaatoiminnan, just kuulin, että pähkinäallergiallakin on joku yhteys tähän. Ja jos nyt sitten soijakin on huonoa vajaatoimintaiselle, niin mitähän tässä nyt sitten jää jäljelle.. kauramaidostakaan kun ei kaikkeen ole. Joten se, joka sanoi soijan olevan huonoa, niin saisko lisäinfoa? Mistä tiedät, mitä se tekee jne.?

  8. Moi!

    Kiinnostavaa juttua täällä.

    Olen huomannut itelläni useita kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita ja haluan mennä lääkäriin tutkituttamaan arvoni ja saamaan selkoa asiaan. Tietääkö kukaan, onko olemassa jotain listaa lääkäreistä, jotka osaa hoitaa kilpirauhasjuttuja? Kuuleman mukaan Antioksidanttiklinikalla osataan mut ne on kaikki ylibuukattuja. Tai suositella lääkäriä pääkaupunkiseudulta. En haluaisi maksaa satasta siitä että menee yksityiselle kuuntelemaan samaa liirumlaarumia mitä on saanut kuulla jo ilmaiseksi terveysasemalla. Kilpirauhasarvot siis ihan normaalisti viitearvojen sisällä : D

    Mua myös kiinnostaa toi ruokavalion suhde tähän tilaan. Onko noilla suosituksilla syödä omega-3 rasvahappoja, raakaravintoa tai täysjyväviljoja, jotain yleisiä perusteita vai perustuuko ne omaan kokemukseen? Mun on pakko sanoa omasta kokemuksesta et mun ruumiinlämpö nousee lähimmäks sitä normaalia kolmea seiskaa, kun syön runsaasti helposti sulavia hiilihydraatteja. Olen kokeillut raakailua, pähkinämaitoja, vihremehuja ja karppaamista mut mulle on toiminu parhaiten bataatit, perunat, jasmiini/basmatiriisi, jopa kaurapasta höystettynä proteiinilla (noin 1g/painokilo/päivä, runsaalla määrällä kypsennettyjä ja kypsentämättömiä kasviksia, marjoja ja sopivalla määrällä (esim teelusikallinen kookosöljyä) rasvaa. Muutenkin vireystaso ton suuntaisella aterioinnilla pysyy parhaimpana ja myös masentuneisuus, yleinen haluttomuus, kylmyyden tunne sun muut ongelmat lievenee. Nykyään useimmiten ongelmana se ettei ruokahalua ole ollenkaan. Tuntuu kuin keho ei haluais syödä ja välillä tuleekin syötyä ihan liian vähän (n. 1500kcal päivässä, huom: olen 30-vuotias 100-kilonen mies). Ruokailun vähyydestä huolimatta, paino ei tipu.

  9. Tämähän on kuin minun elämä.

    Monesti henkilö on sairastanut tietämättään kilpirauhastulehduksen joskus lapsena tai nuorena. Oireena on ollut flunssankaltainen kuumeilu ja kurkkukipu. Vuosien kuluessa henkilön aineenvaihdunta on ollut yleensä hyvä, on pysynyt hoikkana, mutta pieniä sydäntykytyksiä ja rytmihäiriöitä on voinut esiintyä. Sitten 30 – 40-vuotiaana aineenvaihdunta alkaa hidastua, voi tulla hikioireita ja selittämätöntä lihomista, henkilö kärsii usein myös vilutuksesta ja alilämmöstä. 40 – 50-vuotiaana oireet vain pahenevat ja alkaa tulla uupumusta, haluttomuutta, jopa masennusta. Tässä vaiheessa kilpirauhanen toimii jo todella heikosti, mutta TSH ja T4v arvot ovat edelleen viitevälissä. Lääkärit tuijottavat viitearvoja, eivätkä kuuntele henkilön oireita, vaan määräävät mielialalääkkeen ajatuksella; ”korvien välissä vikaa”. Heikosti toimivan kilpirauhasen johdosta alkaa myös kolesteroliarvot nousta ja lääkäri määrää kolesterolilääkkeen. Mielialalääke pahentaa tilannetta, henkilö lihoo entisestään ja uupumus ja voimattomuus pahenevat, kuten myös mieliala. Todetaan keskisyvä masennus ja lääkkeet vaihdetaan masennuslääkkeisiin, henkilöstä tulee liikalihava, hän voi mennä psykoosiin ja joutuu mielisairaalaan hoidettavaksi. Kolesterolilääke puolestaan aiheuttaa sivuvaikutuksena lihaskipuja ja jäykkyyttä, joka entisestään lisää henkilön pahaa oloa. Kaikki tämä kärsimys olisi voitu välttää, kun lääkäri olisi ajoissa laittanut kilpirauhaslääkityksen, joka olisi myös laskenut korkean kolesterolin normaaliksi.

    1. Kiitos kirjoituksestasi. Olen kärsinyt yli vuoden hiustenlähdöstä, viime lokakuussa paino alkoi pikkuhiljaa nousta vaikka 3xsalilla viikossa eikä ruokavaliomuutoksia. Helmikuussa painoa jo liki 8 kg, saamattomuutta ja alakuloa.Kylmä jatkuvasti ja myös noin 5-10 minuuttia kestävä kuuma aamto niin että päänahka ihan kostea. Menin tervariin ja sain masennuslääkkeitä vaikka kuinka sanoin ettei tämä vaikuta masennukselta. Kokeilin kuitenkin- ei auttanut mitenkään mielialoihin mutta sain hurjat yölliset hikoilut. Lopetin lääkityksen. Terkkariin en enää mene koska arvoni ovat viitearvojen sisällä ja oma lääkärini on ehdottomasti sitä mieltä että kaikki johtuu vanhuudesta. Olen 68 v. normaali suomalainen nainen ja mummi. Tilasin sisätautilääkärin ja sainkin jo 4.10-16. En jaksa enää näitä oireita maksoi mitä maksoi. Toivottavasti jotain apua löytyy.

  10. Minulla on ollut kaksi kilpirauhasen tulehdusta. Nyt toisen tulehduksen jälkeistä vajaatoimintaa poden. Lääkitystä ei vielä ainakaan ole. Ruokavaliolla on ollut jaksamisen kannalta todella suuri merkitys. Kaikki kuumennettu ruoka väsyttää. Mitä pirteämpänä haluan olla sen enemmän kuumentamatonta kasvisruokaa. vihanneksia, marjoja, hedelmiä, (kohtuudella), siemeniä ja pähkinöitä (miel. liotettuina) itse puristetut vihannesmehut ovat todella hyviä, liotetuista pähkinöistä ja siemenistä tehdyt maidot, idut ja versot. Ts. raaka ns. elävä ravinto tekee todella hyvää. Mikä sitten huonontaa oloa niin yksinkertaisesti voisi sanoa että kaikki ruoka-aineet jotka lisäävät tulehdusta. Punainen liha, viljat, erit. gluteeniviljat, sokerit kaikissa muodoissaan ja siksi myös hedelmien suhteen kannattaa olla kohtuullinen, lehmänmaitotuotteet. Kala ei ainakaan minulle sovi lainkaan. Jopa kalaöljy kapselit saa olon todella väsyneeksi. Omegat saan siis siemenistä ja pähkinöistä, erityisesti pellavansiemen öljystä ja chia siemenitä. Onneksi nyt on raakaruokabuumi meneillään ja netistä löytyy pilvin pimein reseptejä ja myös raakaruoka kirjoja on jo suomeksikin.

  11. Jäin miettimään aiempaa kirjoitusta 19.8.13, miksi hirssi ei sovi yhteen vaivan kanssa? Kiinalaisen lääketieteen mukaan juuri sitä tulisi syödä, nimenomaan jyvistä tehtynä.

  12. Mitkä ovat normaalit kilpirauhasarvot kun lääkärit sanoo vain viitteitä kuhan on sielläpäin?

  13. Kiitos Sinka kommentistasi, itselläni havaittu vajaatoimintaa jo pari vuotta sitten, lääkitys aloitettu vasta tänä vuonna( oireeni olivat myös melko voimakkaat).Jutustasi saa lisävinkkejä joilla voi mahdollisesti vaikuttaa parempaan oloon ja joita aion kokeilla. Neitsytkookosöljy on tuttu, en tosin tiennyt sen mahdollisesta vaikutuksesta kilpirauhaseen!Pakuriin
    aion ehdottomasti tutustua vaikka kahvikissa olenkin joten tutkimusmatkalle siis, kiitos:)

  14. Kiitos Sinka Viisala avartavasta tekstistäsi! Minulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta muutama päivä sitten, arvojeni olleen jo muutaman vuoden koholla.. Koin olevani ruokavalion kanssa täysin hukassa. Nyt minulla on hieman enemmän tietoa kohentaakseni oloani! 🙂

  15. Korjaus edelliseen viestiini: spletillä tarkoitin tietenkin SPELTTIÄ ja ravaisella kalalla RASVAISTA kalaa…Ja mitä lie muita painovirhepaholaisia sinne vielä pujahtanut. Mutta: ymmärrätte varmaan mitä tarkoitin 🙂

  16. Jaanalle ja muillekin kilpirauhasasiasta kiinostuneille aurinkoinen heippa,

    Kysyit Jaana vinkkejä kilpirauhasen luonnollisesta aktivoinnista. Itselläni lievä vajaatoiminta (mutta voimakkaat oireet!) löytyi vasta tänä talvena. Posion terveyskeskuksen viisas ylilääkäri suositteli happo-emästasapainotettua kasvisruokavaliota, mieluusti pääosin raakaravintoa. Vointini kohentunut kohisten!! Olo kuin eri ihmisellä.
    Ruokavalioni rungon muodostavat tuoreet kasvikset, siemenet, pähkinät, mantelit. Syön myös jnk verran puuroa – pääsin tuorepuurona. Suosin emäksöiviä viljalajeja eli splettiä, hirssiä, tattaria. Jonkin verran syön myös ravaista kalaa.

    Erityisesti liputan ihanan neitsytkookosöljyn sekä jumalaisen avocadon puolesta – avocado on elimistön superemäksöijä ja hyvän öljyn lähde!. Luontaisterveys-lehdestä luin juuri neitsytkookosöljyn aktivoivan kilpirauhasta! Se on minusta erittäin hyvän makuista (toki makuasia :). Sen käyttö tulee aloittaa pienellä määrällä, jotta elimistö tottuu tähän erilaiseen keskipitkäketjuiseen rasvaan. Jotkut urheilijat käyttävät neitsytkookosöljyä energiatankkauksessa. Sopii hyvin myös painon kurissapitämiseen. Ja tuoresuklaan valmistukseen, joka myös oikea terveyspommi. Ja sallittu herkkujen herkku.
    Kahvin olen korvannut liki täysin hyvänmakuisella pakurijuomalla (jotkut nimittävät sitä teeksi, toiset kahviksi – kahvilta se näyttää). Pakuri on ihmeaine, joka sisältää mm. koko joukon aminohappoja ja tärkeitä hivenaineita. Terveysjuoma nro yksi.Sen voi maustaa kanelilla tai tilkalla hunajaa tai steviaa tai täysruokosokeria (joka makeutta kaipaa).

    Ruokavaliomuutokseni koen kuin taivaan lahjaksi. Eli tämän oman kilpirauhaslöydökseni myötä avautui uusi makumaailma, jonka ovi oli jo aiemmin ollut hiukan raollaan. Nyt tempaisin sen oven kokonaan auki ja siitä olen kovin kiitollinen! Kaikella ns negatiiviseksikin luokitellulla (esim sairaudella) on tarkoituksensa. Ja valoisat puolensa. M.o.t.
    Lämmöllä Sinka

    1. Minulla myös vajaatoimintaa ja olen muokannut ruokavaliotani.
      Olethan varovainen hirssin kanssa: se ei sovi vaivan kanssa yhteen. Kuulema maissi ja soija myös huonoja, mikä on sääli.

    2. Tuhannet kiitokset ruokavaliovinkeistä Sinka!
      Itselläni on ollut jo 20 vuotta oireita joita on kyllä tutkittu (pari vuotta sitten oikein kovastikin kun kunto uhkasi kokonaan romahtaa), mutta koska kilpirauhasarvot pysyivät viitteiden sisällä, en saanut ko. diagnoosia tai lääkitystä.
      Viimehädässä diagnoosiksi kirjattiin väsymysoireyhtymä jonka syynä tunnistamaton stressi…
      Kuitenkin lähes kaikki vajaatoiminnan oireet löytyvät (isällänikin todettu vajaatoiminta nyt 60 vuotiaana kärsittyään ensin vastaavista oireista yli 30 vuotta!).

      Nyt voin kuitenkin yrittää itse parantaa oloani antamillasi ruokavinkeillä, eihän siitä ainakaan haittaa voi olla. Kiitos.

  17. Tämä on ristiriidassa muihin kirjoitteluihin joita olen lukenut täältä palstalla joissa kielletään syömästä vihanneksia ja etenkin maapähkinöitä? Itse olen ollut kasvisyöjä melkein koko ikäni ja en ole huomannut mitään kummempaa kun olen jatkanut syömistä samallailla eli paljon kasviksia raakana sekä ajoittain pähkinöitä. Näin maalaisjärjelllä ajateltuna niin jos kilpirauhanen on tuhoutumassa tai melkein tuhoutunut tai ehkä poistettu niin mitä sille sitten on enään väliä vaikka söisi kilpirauhaselle haitallisia ruokia. Sairastan siis kilpirauhasen vajaatoimintaa.

    1. Eihän sillä siinä kohtaa olekkaan enään väliä jos kilpirauhanen ei enään toimi. Eikä kasviksia yleisesti ottaen kielletä syömästä vain enimmäkseen kaalit. Itse en ole ikinä kaaleja tai pähkinöitä syönyt (allergia) mutta muuten syön salaattia,kurkkua,tomaattia,paprikaa,sipulia ym paljon.

  18. Onko olemassa listaa, mitä ei kannattaisi syödä? Vai ihan maalaisjärjellä: Ei sokeria, lisäaineita jne.

    1. http://www.kilpirauhanen.com/forum/viewforum.php?f=26&sid=5ac1d0e75652c381fd3f5d54dc9b72c7

      Noilla samoilla foorumisivuilla on paljon muutakin hyödyllistä.
      Ainakaan ristikukkaisia kasveja ei suositella hypotyreoosiin (kaalit, retiisi, retikka, sinappi, rypsi, rapsi), samoin soija. Luontaistuotekaupoista saat vihjeitä. Merilevän kanssa pitää olla varovainen.

      Lisäaineettomat elintarvikkeet ovat vähissä. Jos vajaatoiminta on voimakas, niin sokerin säännöstely on paikallaan diabeteksen ennaltaehkäisemiseksi. Jotkin ovat hyötyneet VHH-ruokavaliosta, jotkin eivät.

    2. sokeri pahin vajaatoimintaa sairastavalle koska selisää painoa ja liika ylipaino tuottaa 2tyypin diapeetteksen

  19. Onko kenellakaan kokemusta Lakritsijuuren (licorice root) tai Ashwaganda-yrtin kayttamisesta?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.