Turpoaa se pullataikinakin..

Minun henkilökohtainen mielipiteeni on että tämän sairauden pahin puoli on aineenvaihdunnan hidastuminen ja tätä myötä helppo painonnousu.
 
Näin ei tokikaan ole monen muun kohdalla, minulle paino vain on arka asia.

 

Aineenvaihduntaa hallitsevat sekä hermosto että hormonijärjestelmä, hormoneista etupäässä kilpirauhanen ja lisämunuainen. Kilpirauhasen säätelee energiatasoa, veren sokeritasapainoa ja lämpötaloutta. Lisämunuaiset puolestaan tuottavat stressihormoneja, adrenaliinia ja noradrenaliinia.

Mitä aineenvaihdunta on?
– Aineenvaihdunta mittaa, miten hyvin elimistö ottaa ruoasta ravintoaineita kehon käyttöön
Siis miten tehokkaasti poltat ruokasi eli miten hyvin muutat ravinnon soluissa energiaksi.

Mitä tarkoitetaan, kun sanotaan, että aineenvaihdunta on hidasta tai nopeaa?
– Hormonit säätelevät energian palamista, ja lopputuloksena on joko hidas tai nopea aineenvaihdunta.
Henkilöllä, jolla on hidas aineenvaihdunta, hiilihydraatit muuttuvat hitaasti energiaksi kun taas nopean aineenvaihdunnan omaavalla hiilihydraatit muuttuvat nopeasti energiaksi. Lähde

 
Aineenvaihdunta palautuu muutenkin hitaasti, joten ennenkuin lääkitys on kohdillaan ei tähän ongelmaan ole tulossa ratkaisua. Minun kohdallani siis luultavasti ei kuukausiin.

Tämän vuoden alussa minulta mitattiin kuntosalilla peruskulutus, 1300kcal/vrk mikäli en tee mitään.
Ei ole hääppöinen..Siihen kun lisätään vielä että kaikki mitä syöt jää jylläämään elimistöön niin lihominen on mitä todennäköisempää.
 
Painoni on noussut nyt 4,5kg / 3kk.Tästä n. 2,5 kg on tullut viimeisen kuukauden aikana. vuorokausi heittely saattaa olla jopa +1,5 kg , vaikka olisin melkein syömättä.
 
 
Kyllä, olen ollut syömättä.
 
 
Paino on ollut aina minulle herkkä asia, olen nuorempana urheillut SM-tasolla jolloin painon piti pysyä tietyissä lukemissa jotta pääsi osallistumaan, joten on vaikea sulattaa se että olen voimaton tämän asian edessä enkä pysty hallitsemaan sitä yhtä asiaa jota olen aina hallinnut.
 
Seuraavaa en suosittele kenellekkään, kerron tämän vain jotta ihmiset ymmärtäisivät kuinka kokonaisvaltaisesti tämä sairaus vaikuttaa ihmiseen. Etenkin jos sinua hoitava lääkäri ei usko sinua.

Kun painoni nousi yli 56kg, tuli mittani täyteen. Ensin meinasin että menen nälkälakkoon. Tulin kuitenkin järkiini, päätin syödä proteiini (+ kasvis) painotteisesti ja luopua hiilihydraateista, niitä saa syödä max. 20g/vrk.

Riittävä proteiinin saanti vilkastuttaa rasvan palamista. Esim. soijaproteiinin on todettu kohottavan tyroksiini arvoja. Tyroksiini (kilpirauhashormoni on tärkeä rasvan palamisessa. Rasva lähtee rasvalla, esimerkiksi omega3:lla on kyky lisätä prostaglandiinin tuotantoa. Ne puolestaan vaikuttavat rasvan palamiseen ja hapenottokykyyn.

Mutta hitaasta aineenvaihdunnasta sekä peruskulutuksesta johtuen, en voi siltikään paljoa syödä ilman että paino nousee.
 
Kello on nyt 17.15 ja tässä on päivän ruokalistani:

Aamupäivä: 1,5 pannullista teetä
klo 13: 3 suupalaa grillikylkeä ja n. 100g rasvatonta raejuustoa
klo 14: n. 40g painava juusto-kinkkupasteija
klo 16.45: n. 150g rasvatonta raejuustoa maustettuna 0,5 dl hernekeittoa.

arvioisin että tuossa on vähän alle 500 kcal.
 
Pääsen uusiin laboratoriokokeisiin ja lääkärin puheille aikaisintaan 6vk kuluttua. Mikäli syön normaalisti, on painoni siihen mennessä noussut 3kg lisää.
 
 
Mikäli menen nälkälakkoon, herääkö joku huomaamaan että meidät pitää ottaa tosissaan?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *